Intern begeleider


De intern begeleider speelt in het kader van de schoolontwikkeling een belangrijke rol, zowel procesmatig als onderwijsinhoudelijk. In meerdere scholingsmomenten verkennen we op een verdiepende wijze het IB-schap.

 

Onderstaande drie hoofdthema’s worden tijdens de scholingsbijeenkomsten verkend:


  • De intern begeleider in het primaire proces
  • De intern begeleider in de zorgstructuur
  • De intern begeleider in relatie tot schoolontwikkeling en kwaliteitszorg. 


Het is ook mogelijk om de focus te leggen op één van de drie hoofdthema's. 
Bekijk het aanbod voor komend schooljaar
hier. 


Bekijk ook onze verdiepingsmodule voor het vormgeven van ontwikkelingsprocessen en veranderprocessen in de school dat de intern begeleider en schoolleider samen volgen. Om de transfer naar de praktijk te maken, zijn er -naast integrale bijeenkomsten- ook begeleidingsmomenten in de school.


De intern begeleider in het primaire proces

Als intern begeleider coacht u leerkrachten in het primaire proces bij het verstevigen van de didactische en pedagogische competenties in de klas. Het observeren en het geven van doelgerichte en constructie feedback speelt hierbij een belangrijke rol.

 

De intern begeleider in relatie tot schoolontwikkeling en kwaliteitszorg

Het bouwen aan schoolontwikkeling en leiding geven aan veranderingsprocessen vraagt om planmatig beleid van de schoolleider en de intern begeleider. Het systeem van kwaliteitszorg vormt de basis vanuit de drie pijlers 'leren de leren genoeg?' 'krijgen ze goed les?' en 'voelen ze zich veilig?'.  Deze uitgangspunten staan tevens centraal in een krachtige schoolzelfevaluatie.

 

De intern begeleider in de zorgstructuur

Het inrichten van de zorgstructuur vraagt om een handelinsgerichte- en cyclische benadering op school-, groep-, en leerlingniveau. De inrichting en facilitering van ondersteuning door middel van de groepsbespreking, communicatie met ouders en samenwerking met externe partners staan hierbij centraal.

Share by: