Leiding geven aan verandering


verdiepingsmodule (i.h.k.v.) herregistratie

Hoe geef ik als schoolleider, op een duurzame wijze, vorm aan een compleet veranderingsproces in de school? Hoe kan ik dit veranderproces succesvol laten verlopen, waarbij ik het team en de totale organisatie naar een hoger plan til? Deze belangrijke vragen spelen een rol in veranderingsprocessen in de school en staan daarbij centraal binnen deze module.


Inhouden die nader worden verkend binnen de module 'leiding geven aan verandering':


  • Het creëren van een voorwaardelijke professionele cultuur.
  • Het stellen van morele (school)doelen.
  • Het toepassen van passende ontwikkelstrategieën
  • Inhoudelijk implementeren
  • Implementeren en mentale processen.
  • Veranderinstrajecten in actie
  • Het op een duurzame wijze borgen van ontwikkelingen in de school.
  • Persoonlijk leiderschap en gedeeld leiderschap.  

Deze cursus is bedoeld voor registerdirecteuren (RDO) en/of Register adjunct directeuren (RADO) van basisscholen die zich verder willen ontwikkelen. Het is ook mogelijk als aspirant R(A)DO deel te nemen. 

Door het volgen van deze cursus werkt de schoolleider aan zijn professionalisering op een aantal deelthema’s voor de herregistratie vanuit het Schoolleidersregister PO:

▪ Persoonlijk Leiderschap

▪ Verandermanagement


In het kader van schoolontwikkeling is het ook mogelijk om uw intern begeleiders / MT-leden aan te laten sluiten, voor mogelijk nog een effectievere ‘transfer of learning’, in het kader van schoolontwikkeling.

Onderstaande leerdoelen staan centraal in de bijeenkomsten en thuisopdrachten.


De deelnemers...


  • Kunnen vanuit een denkkader voor een educatieve verbetercultuur reflecteren op een veranderthema binnen hun schoolontwikkeling.
  • Kunnen een eigen situatie vanuit stuurprincipes voor verandering doelgericht beïnvloeden
  • Weten wat belangrijk is voor het creëren van draagvlak.
  • Weten wat belangrijk is voor het creëren van eigenaarschap.
  • Kunnen kennis over het creëren van draagvlak en eigenaarschap toepassen binnen een eigen veranderonderwerp.
  • Kennen en herkennen het niveau van complexiteit van het veranderthema voor de betrokkenen.
  • Kunnen passende leiderschapsinterventies bij het niveau van complexiteit van het veranderthema kiezen.
  • Kunnen een analyse maken van een verandersituatie, waarbij rekening wordt gehouden met de doelgroep, contact en inhoud.
  • Kunnen bij de analyse van de verandersituatie een plan van aanpak opzetten.
  • Weten hoe het opgezette plan van aanpak uitgevoerd kan worden.
  • Kunnen een stuurgroep inrichten.
  • Kunnen op transparante wijze de stappen in het veranderproces communiceren met alle betrokkenen.
  • Kunnen op transparante wijze het veranderproces implementeren.
  • Weten op welke wijze de borging van een verandering in gebed kan worden.
  • Kunnen de borging voor het veranderontwerp realiseren.
  • Zijn in staat om te reflecteren op eigen handelen binnen de organisatie van het ontwikkelingsproces.
  • Zijn geïnteresseerd in het belang van veranderingsprocessen en heeft de aspiratie om zich te ontwikkelen in dit thema.
  • Beoordelen het eigen professioneel handelen op basis van voorgaande doelen en de mate waarin deze gerealiseerd zijn.
  • Kunnen verwoorden welke kennis en ervaringen bijgedragen hebben aan de ontwikkeling en stelt het eigen handelen bij of zet het voort.

Klik op onderstaande knop om de deelthema's en leerdoelen te downloaden. 

Deze cursus heeft onlangs plaatsgevonden en is afgerond. De data voor schooljaar 2024-2025 worden nader bepaald.

Klik op onderstaande knop om de brochure te downloaden. 



Share by: