Het onderwijsstelsel biedt de context waarin scholen en besturen afgestemd onderwijs voor elk kind zo goed mogelijk vormgeven. Ons aanbod ten behoeve van het monitoren, verbeteren en borgen van onderwijskwaliteit en duurzame schoolontwikkeling is vervlochten met de standaarden van het Inspectiekader. Vanuit deze integrale aanpak ondersteunen we alle lagen van de schoolorganisatie -schoolteams, leerkrachten, intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren en schoolleiders- met als doel optimale afstemming te realiseren.
Onderwijsleerproces (OP0-6)
Bureau Wolters verzorgt professionalisering gericht op het versterken van het primaire proces. Zo begeleiden we schoolteams in het handelingsgericht werken in de vorm van Data, Duiden, Doelen en Doen. Hierbij wordt gekeken naar het proces van analyseren en intepreteren (zicht op ontwikkeling), het doelgericht werken en effectieve didactiek. Ook zorgen we voor specifieke professionalisering op het gebied van didactisch handelen in de reken-, technisch lees, begrijpend lees-, spellingsles. Tevens verkennen we met de onderbouw hoe middels spel en instructie in de kringen en hoeken kleuters komen tot ontwikkeling. Deze professionalisering vindt plaats op teamniveau middels studiedagen, observatie en feedback, werksessies en begeleiding van werkgroepen / expertiseteams.
Naast de professionalisering op teamniveau ondersteunen we intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren op de verschillende niveaus van het cascademodel van zorg en ondersteuning. Dit doen we middels kortdurende modules maar ook begeleiding in de school.
In het kader van de herregistratie maar vooral ook ten behoeve van de schoolontwikkeling bieden we voor schoolleiders diverse modules aan. De modules ‘omgaan met verschillen’ en ‘persoonlijk leiderschap’ zijn (deels) gericht op het versterken van het primaire proces vanuit het gedachtegoed van instructioneel leiderschap.
Veiligheid en schoolklimaat (VS1-2)
Een fijn schoolklimaat en het ervaren van sociale, fysieke en psychische veiligheid is voor kinderen cruciaal om te komen tot leren. Op teamniveau verkennen we met scholen wat in dit kader helpend is door samen te kijken naar klassenmanagement en pedagogisch afstemmen. Hierbij gaat het om eenduidigheid in regels en routines (preventief), afgestemd handelen bij internaliserend en externaliserend gedrag (curatief), bouwen aan een krachtige groepsdynamiek (preventief) en zicht op eigen mentale constructen en instelling. Ook helpen we scholen bij het duiden van resultaten met betrekking tot sociaal-emotionele ontwikkeling, executief functioneren en de veiligheidsmonitor. Deze professionalisering kan in de vorm van teamprofessionalisering maar ook coaching (observatie en feedback).
Naast de teamprofessionalisering leiden we gedragsspecialisten op middels de opleiding ‘Gedrag beter leren begrijpen’. Het gedachtegoed achter deze opleiding is dat achter elke gedraging van de leerling in potentie een positieve intentie schuilt. In tien bijeenkomsten verkennen we met de deelnemers hoe gedrag te duiden en wat mogelijkheden zijn in de afstemming.
Voor schoolleiders sluit de module ‘In relatie staan met de omgeving’ goed aan bij dit thema.
Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur (SKA1-3)
In het kader van schoolontwikkeling is het belangrijk dat scholen systematisch haar onderwijskwaliteit monitoren, verbeteren en borgen. Tevens is een professionele schoolcultuur voorwaardelijk om effectief te kunnen bouwen aan ontwikkeling.
Bureau Wolters begeleidt schoolleiders, IB’ers en MT’s op bovengenoemde drie aspecten. Samen onderzoeken we (middels bijvoorbeeld een schoolzelfevaluatie) de hoofdvragen ‘leren de leerlingen genoeg?’, ‘krijgen ze goed les?’ en ‘voelen ze zich veilig?’. Op basis van onderzoek wordt de koppeling gemaakt met jaarplan en school en worden interventies geformuleerd op korte en lange termijn. Ook wordt in het kader van verbetering en borging gekeken naar de rol van de schoolleider en intern begeleider, waarbij met name het realiseren van een effectieve vorm van transfer of learning centraal staat.
Naast de professionalisering in de school verzorgen we voor intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren kortdurende modules in het kader van schoolontwikkeling en kwaliteitsbeleid. Voor schoolleiders sluiten de modules ‘kennis- en kwaliteitontwikkeling’ en ‘leiding geven aan verandering’ en ‘persoonlijk leiderschap’ goed aan bij dit thema.
Resultaten (OR1-2)
Resultaten zouden voor een groot deel de uitkomst moeten zijn van een krachtige toegevoegde waarde van het onderwijs. Samen met scholen analyseren en interpreteren we data op school-, groep- en leerlingniveau (zicht op ontwikkeling). Op basis van de resultaten worden ambities geformuleerd en concrete interventies op lange en korte termijn.
Heeft u een vraag of interesse in ons aanbod?
Stuur ons een bericht, dan nemen we binnen 5 werkdagen contact met u op.
Reutjesweg 47
6077NA Sint Odiliënberg
info@bureau-wolters.nl