In ons dagelijkse handelen in de klas zijn we constant bezig met het gedrag van kinderen. Gedrag van het kind zelf, interactie tussen kinderen onderling en interactie tussen het kind en de leerkracht. In de meeste gevallen kunnen we op een adequate manier omgaan met dit gedrag. Er zijn echter situaties waarin we lastig “grip” krijgen op het gedrag van onze leerlingen.
Pedagogisch afstemmen op het gedrag start met onszelf de vraag te stellen: waar komt het gedrag vandaan en waar ligt mijn/onze invloed? Het is daarbij de kunst om door het gedrag van het kind heen te kijken en de onderliggende behoeften te zien.
Onderstaande inhouden staan hierbij centraal:
Bij
teamtrajecten omtrent gedrag zorgen we altijd voor maatwerktrajecten. Het aanbod stemmen we samen met u af op basis van de behoeften van de school.
Tijdens
de opleiding 'Gedrag Beter Leren Begrijpen' verkennen we in 10 bijeenkomsten hoe op een adequate wijze afgestemd kan worden op zowel internaliserend als externaliserend gedrag van leerlingen. Bovenstaande inhouden komen aan bod.