Gedrag


Pedagogisch afstemmen


In ons dagelijkse handelen in de klas zijn we constant bezig met het gedrag van kinderen. Gedrag van het kind zelf, interactie tussen kinderen onderling en interactie tussen het kind en de leerkracht. In de meeste gevallen kunnen we op een adequate manier omgaan met dit gedrag. Er zijn echter situaties waarin we lastig “grip” krijgen op het gedrag van onze leerlingen.


Pedagogisch afstemmen op het gedrag start met onszelf de vraag te stellen: waar komt het gedrag vandaan en waar ligt mijn/onze invloed? Het is daarbij de kunst om door het gedrag van het kind heen te kijken en de onderliggende behoeften te zien. 


Onderstaande inhouden staan hierbij centraal:

  • Pedagogisch afstemmen: preventief en curatief handelen. 
  • Pedagogisch afstemmen: connectie in plaats van correctie. 
  • Duiden van internaliserend en externaliserend gedrag van leerlingen. 
  • Mentale instelling: interactionele processen en persoonlijke constructen. 
  • Het realiseren van een gedragsverandering bij leerlingen. 
  • Feedback geven op gedrag en leren. 
  • Versterken van executieve functies bij leerlingen. 
  • Oplossingsgerichte gespreksvoering met leerlingen. 
  • Groepsdynamische processen; rollen en gedragingen. 
  • Stoornissen als gedragsvariant


Bij scholingsbijeenkomsten omtrent gedrag zorgen we altijd voor maatwerktrajecten. Het aanbod stemmen we samen met u af op basis van de behoeften van de school.





 

Share by: